Juho Salo Tärkein elämän arvo on lisäarvo - jos se ei ole hauskaa, eikä hyödyllistä, niin unohda koko juttu.

Lopetetaan auton omistamisen verotus

  • Käytännössä ei kannata 5 päivän käytöstäpoisto arjeksi koska järjestelmä on typerä
    Käytännössä ei kannata 5 päivän käytöstäpoisto arjeksi koska järjestelmä on typerä

Tämä olisi tärkeää, koska silloin ihminen voi omistaa auton, mutta viikolla pyöräillä töihin tai käyttää julkisia. Tämän voi mahdollistaa kahdella mallilla: 

a) sallitaan ajopäivien maksuton määritys päivän tarkkuudella

b) laitetaan kaikki auton verotus polttoaineeseen

Kukaan joka vastustaa näitä kahta mallia, ei ole oikeasti ympäristön ja köyhien puolesta vaan haluaa, että pienten autojen vähäisillä kilometreillä ajavat subventoivat isojen katumaastureiden suuria kilometrimääriä matkavähennyksineen ja romutuspalkkioineen. GPS-veron ehdotus ei ole tähän poikkeus, se vain lisättäisiin muiden verojen päälle. Lisäksi GPS-verotus, toisin kuin polttoainevero, ei ota kantaa millaisella maasturilla siellä ajellaan.

Et voi säästää siitä mikä automaationa menee ulos talosta kiinteinä kustannuksina. Voit ainoastaan säästää oikean jalan rytmillä vähentäen ylinopeuksia ja turhaa ajelua, käyttämällä bussia tai junaa aina kun mahdollista, tai vaihtamalla sähköautoon. Ja sitähän me halutaan, jos me ollaan tosissaan tämän ilmastonmuutoksen kanssa. Mutta emmehän me ole. Ei edes vihreät. He eivät ikinä puhu tästä, koska tässä ihmisellä on myös mahdollisuus säästää rahaa omilla arjen päätöksillään. Verokertymä pienenee dynaamisesti kun ihminen hallinnoi sisäistä kulurakennettaan, mökkimatka jää väliin, kukaan ei ajakaan ylinopeuksia, osa pyöräilee ekstrapäivän viikossa, ja niin edelleen. Jos luonnon säästäminen yhdistyy rahan säästämiseen, niin se on aina hyi hyi meidän valtion kannalta. Luonnon säästäminen pitää valtapuolueiden mukaan aina naamioida siten, että ihminen köyhtyy prosessissa ihan kuten ennenkin. Sen takia pyöräilyn kilometrivähennys on naurettava, ja sen takia saat autolle matkavähennyksiä ajaessa kaupunkiin töihin, mutta jos asut kaupungissa kalliilla vuokralla, vuokraa ei voi vähentää veroista.

 

Yksityiskohdat:

Käydään läpi vähän autoilun kuluja:

  • 172e/v, ajoneuvovero 109g/km 3-syl 1.0-litraiselle autolle
  • 333e/v, liikennevakuutus ja osakasko tiepalvelulle, koska se auto hajoaa joskus kuitenkin
  • 132e/v, autopaikka
  • 133e/v, renkaat 400e per setti 6 vuoden välein, talvi ja kesä = 800e
  • 70e/v katsastus
  • 150e/v, vuosihuolto/öljynvaihto
  • 200e/v, ~ups oho 3 vuoden välein tapahtuva 600e hajoaminen, hitsaus tai pari laakeria yms. 

Kokonaisuutena 1190e/v, ja vielä ei ole ajettu kuin katsastusasemalle. 

Kuinka paljon minun pitää ajaa, että polttoaine olisi edes 50% autoilun kustannuksista? Peugeot 107 vie noin 5.6l/100km, joten bensan ollessa 1.6e meillä on 743 litraa, ja 13200 km. Menen pyörällä töihin, niin ei tällaisia lukemia mittariin tule. Auto on enemmän sellainen vapaa-ajan juttu: helpompi käydä jossain tietyssä kaupassa, mökillä ja sen sellaista, mihin ei muuten vain yksinkertaisesti pääse kuten Suomessa tapana on.

Ihan selvästi siis polttoaineen verotus on aivan naurettavan kevyt, ja kaikki verot on omistamisessa, huollossa, renkaissa ja pakollisissa katsastuksissa ja niin edelleen.

Yksi vaihtoehto on vuokra-auto. Mutta viikonlopun vuokraaminen voi maksaa yli 100 euroa, eli 1200 eurolla saa vuoteen vain 12 viikonloppua ajelua, eli kerran kuukauteen, ja sen lisäksi kaikki muut autottomuuden kustannukset vuodelta, eli julkisen liikenteen liput yms. Ei sekään ihan paras ratkaisu ole, koska siinä on myös aina vastaanoton ja luovutuksen kitka, sekä uuden ajoneuvon jatkuva opettelu sen oman vanhan ruoskan ajamisen sijaan.

 

Tarkemmin ratkaisuista:

Helpoin ratkaisuvaihtoehto a) sallitaan ajopäivien maksuton määritys päivän tarkkuudella

Eli Trafin sivuilta ja oma appi vaikka Androidiin, jossa voi merkata koska lopettaa ajon, ja koska aloittaa ajon, maksuttomasti. Vuoden lopussa Mr. Trafi ilmoittaa, että ajoit 134 päivää. Vakuutusyhtiö palauttaa perityt vakuutukset jäljelle jäävistä päivistä, ja Mr. Trafi palauttaa ajoneuvoverot, mitkä jäi käyttämättä. Ei ole mikään amerikan temppu, digi digi bernerit ja sipilät. Tämä on niin helppo päätös, että mitään tekosyytä ei voi keksiä sen jättämiseksi pois.

 

Paras ratkaisuvaihtoehto b) laitetaan kaikki auton verotus polttoaineeseen

Poistetaan/kevennetään huoltopalvelujen ALV.

Poistetaan liikennevakuutuksen ALV.

Poistetaan ajoneuvovero. 

Poistetaan käyttövoimavero.

Poistetaan autovero.

Poistetaan katsastuksen ALV, ja katsastus vain kerran 1.5-vuoteen.

Kaikki yo. verokertymät polttoaineeseen.

Joskus laskin, että polttoainevero nousisi noin 60snt, eli 95E olisi noin 2.2e/l. Noilla muutoksilla saisin säästöä ehkä noin 330e likimain per vuosi kiinteistä kuluista, mutta jos ajaisin reilusti yli 10k vuodessa, niin alkaisin häviämään lineaarisesti polttoaineena. Mutta tarkoitushan ei ole subventoida ajamista paljon, vaan asettaa autoilun kustannukset lineaariseen pariteettiin junien ja bussien yms. kanssa, minkä polttoainevero tekee mallikkaasti + lisää sähköautoilua. 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jos bensiinin verotus on naurettavan alhainen, silloin se kestää vertailun muiden, päästöpohjaisten verojen kanssa:

Bensiinilitran polttaminen tuottaa hiilidioksidia 2.35 kiloa. Bensiinilitrassa on veroja yksi euro. Maksamme siis päästetystä co2-tonnista 425.5 euroa. Esittämäsi korotuksen jälkeen maksaisimme 681 euroa tonnista.

Tuleeko mieleen mitään toista päästövähennyskohdetta tai hiilensitomistapaa, jossa kustannus olisi edes 100 euroa / co2-tonni?

Ehdotankin, että autoilija tuolla 681 eurolla vähentää co2-päästöjä kaksi tonnia jossakin muualla, ja käyttää loput 650 euroa johonkin hyödylliseen.

Periaatteellisella tasolla päästövero käytön mukaan on tietenkin kannatettava ajatus verrattuna tilanteeseen, jossa verotetaan tallissa seisovaa autoa.

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Eeva

Muuten hyvä, mutta jos polttoaine kallistuu kautta linjan, niin se näkyy tuotteiden ja palveluiden hinnoissa. Vai tulisiko rekka- ja bussikuskeille tankkaamista varten alekortti? :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Päivän tarkkuus ajamisen valvonnassa on käyttäjälle liian rasittavaa. Aina pitäisi muistaa se ilmoitus eikä kaikilla edes ole sitä androidkapulaa.

Polttoaineveron määrääminen ainoaksi ajoneuvoveroksi on parempi, mutta vain siinä tapauksessa, että pidetään poltoaineveron määrä ennallaan ja todetaan, että tuo vero riittää.

Toimituksen poiminnat