Juho Salo Tärkein elämän arvo on lisäarvo - jos se ei ole hauskaa, eikä hyödyllistä, niin unohda koko juttu.

10 konkreettista asiaa, joilla voidaan torjua ilmastonmuutosta

  • Asunnot voi rakentaa kaupungeissa tehokkaammin
    Asunnot voi rakentaa kaupungeissa tehokkaammin

Tässä 10 todellista asiaa, joita poliittisesti voidaan tehdä vähentääksemme päästöjä ilman reippaita lisäveroja ja monimutkaisia lisäjärjestelyjä.

  1. Parkkipaikasta verollinen etu työpaikoilla kaupunkialueella, ja joukkoliikennelippu verottomaksi eduksi
    • Lopeta aamuruuhkat lähiöistä keskustaan - ihmiset käyttämään bussia.
  2. Autojen liikenteestäpoisto maksuttomaksi palveluksi päivän tarkkuudella
    • Pidä auto pois rekisteristä välttääksesi vakuutuskulut niiltä päiviltä kun käytät bussia.
    • Lopeta "säästäminen" ajamalla pitkää päivää käyttövoimaveron vuoksi, ja käytä vaikka junaa silloin kun se on mahdollista. 
  3. Autoveron, ajoneuvoveron, liikennevakuutuksen ALVin ja käyttövoimaveron poisto 
    • Lisää verokertymä polttoaineveroon - tämä ohjaa pois turhasta ajosta, ylinopeuksista, sekä lisäämään julkisten käyttöä aina kun mahdollista, ja käyttämään enemmän kevareita ja pikkuautoja yksin kulkiessa.
    • Autojen määrän omistamista ei pidä rangaista: osta Smart ja perhefarkku.
    • Polttoainevero ei ole liian korkea niin kauan, kun emme näe kaduilla pisaranmuotoisia lasikuituautoja 2-sylinterisellä koneella ajamassa 75 km/h. Teräsmaasturi ajamassa 140 km/h kielii liian halvasta polttoaineesta.
  4. Sallitaan kevyrakenteiset autot ja tuodaan Japanin Kei-carit Suomeen
    • EU estää aktiivisesti keveiden japanilaisautojen tuontia erinäisin rajoituksin ja säädöksin.
    • Suomessa ajetaan paljon raskailla teräsautoilla yli 1000 kg luokassa.
    • Sallitaan kevyet törmäyksiä kestämättömät autot, ja itserakennetut autot.
    • Ovathan moottoripyörät ja mopoautotkin laillisia, ja täysin turvattomia, joten turvallisuus ei ole mikään tekosyy saastuttaa.
    • Turvalliset autot pysyisivät markkinoilla joka tapauksessa.
  5. Annetaan B-kortista AB-kortti kaikille
    • Annetaan kaikille henkilöautoilijoille mahdollisuus ajaa koko kesä kevarilla töihin auton käyttämisen sijaan.
    • Moottoripyöräkortin sai ennenkin B-kortin sivutuotteena, voimme tehdä saman nytkin ympäristön nimissä.
    • Monet pienemmän per capita päästöjen maat nojaavat henkilökuljettimissa nimenomaan keveisiin moottoripyöriin.
  6. Kaupungin vuokra-asuntojen jakaminen työmatkan lyhyyden perusteella
    • Kaupungin vuokra-asuntoa ei pitäisi saada vain se, joka sitä tarvitsee eniten taloudellisesti, vaan sen, jonka työmatka olisi lyhin. Sama koskee asumisoikeusasuntoja. Näiden asuntojen tuotantoa on saatava jokaiselle työpaikka-alueelle siten, että todennäköisyys löytää vapautuva asunto läheltä työtä on mahdollisimman suuri.
  7. Nelinkertaistetaan rakennusoikeudet kaikille asemakaava-alueiden tonteille
    • Kaupunkialueella asuminen on maaseutua kalliimpaa koska tarjonta on rajoitettua.
    • Tarjonta on rajoitettua, koska päättäjät (myös asukkaat) aktiivisesti estävät uutta rakentamista kaupunkialueille omaa taloudellista etuaan ajatellen.
    • Ainoa tapa tehdä asumiseta halvempaa on sallia suuremmat rakennusoikeudet ydinkeskustoissa ja muilla halutuilla asuinalueilla.
  8. Lopetetaan matkavähennys
    • Matkavähennyksillä vain tuetaan sitä, että ihmiset asuvat mahdollisimman kaukana omasta työpaikastaan.
    • Ihmiset asuvat kaukana työpaikastaan, koska maan ja asumisen hinta on kaukana halvempaa.
    • Mitään tukea ei tarvita.
  9. Sallitaan 40% vuokrasta vähennettäväksi palkan tai pääomatulojen verotuksesta
    • Vuokralainen maksaa vuokransa verollisin tuloin, vuokrassa vuokratuloveron sekä kiinteistöveron.
    • Nyt pienipalkkaisen ei kannata asua vuokralla, vaan ostaa aina oma asunto, koska vuokra maksetaan verollisesta palkasta, mutta asunnon tuoma säästöhyöty on verotonta.
    • Vuokran verovähennys mahdollistaisi Kojamon osakkeen ostamisen, ja 40% oman vuokransa maksamisen Kojamon osingoilla verottomasti, ikään kuin virtuaalisena asuntona, jolloin pienipalkkainen voi likvidisti muuttaa aina työn perässä lähelle työtään, eikä ajaa satoja kilometrejä ja investoida autoon saadakseen matkavähennyksiä.
    • Asumistuilla elävän vuokralaisen elintaso ei merkittävästi nouse astuessaan pienipalkkaisen ryhmään, koska kaikki raha menee alussa vain vuokraan.
  10. Sallitaan 2.1m kerroskorkeus makuuhuoneille kerrostaloissa (loft-asunnot)
    • Ennen asuttiin rintamamiestalossa, jossa lastenhuoneet oli 1.6...2.2m korkeita vinttejä, ja keittiötkin ehkä vain 2.4m korkeita. Syntyvyys ja talous oli hyvä.
    • Kerrostalon huonekorkeus on minimissäänkin 2.5m korkea, yleensä 2.6m ja kerroskorkeus 3m. Ihmiset asuvat ahtaasti 20-50 neliön asunnoissa.
    • Sallimalla 2.1m makuuhuonekorkeuden kerrostaloissa voimme rakentaa loft-asuntoja, joissa on ala- tai yläkerta matalammalla huonekorkeudella, jonne perheen makuuhuoneet voidaan sijoittaa.
    • 30 neliön yksiöstä tulee 60-neliöinen pienperheen tehoasunto, ja kerroskorkeutta tarvitsee nostaa 3 metristä vain noin 5.0...5.2 metriin. Säästäen kuutioita rakennettua kerrostaloa, pitäen asumisen kuitenkin miellyttävänä päätilojen ollessa vielä yli 2.4m korkeita.
    • Myös asuntojen vaadittuja ikkunapinta-aloja ja esteettömyysvaatimuksia tulee purkaa.
    • Asuntojen minimikeskineliömäärät tulee purkaa, ja sallia talot täynnä vain yksiöitä, tai täynnä vain kolmioita. Erikseen perhetalot ja sinkkutalot. Toiseen hiekkalaatikot ja parkkipaikat, toiseen ei. 

 

Loppukaneettina voin sanoa, että turhien asioiden maksattaminen veronmaksajien työllä pitää lopettaa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset